La violència sexual desencadena l'alerta a les aules davant el fàcil accés al porno dels menors
Especialistes adverteixen haver-se trobat amb confessions d'alumnes que cedeixen a ser escanyades mentre practiquen sexe o a ficar-se al llit amb els amics del nóvio per la normalització de la pornografia

Un menor visualitzant contingut pornogràfic des d'un ordinador. / INFORMACIÓN
«Pràcticament en tots els tallers de prevenció que he impartit m'he trobat amb confessions d'alumnes que han cedit a ser escanyades mentres practicaven sexe o a ficar-se al llit amb els amics del nóvio per complaure'ls». Així ho assegura l'educadora social experta en violència de gènere, Marina Marroquí, qui imparteix xarrades en centres educatius de tot el país. Ella no és l'única que s'ha trobat amb aquesta crua i alarmant realitat que està desencadenant una gran preocupació en la comunitat educativa per la normalització de la pornografia entre els joves.
«Arriben a veure barbaritats, veuen rajades, violacions, orgies. Tots aquests vídeos els arriben abans de la pubertat», adverteix Mario Martínez, expert fundador de Cibertutor, una fundació que dona les claus per a protegir els menors dels perills d'internet, en la qual col·laboren col·legis, ajuntaments i associacions de pares i mares de tota Espanya.
L'especialista adverteix que a aquesta preocupació se suma una altra quasi pitjor: la «pornografia infantilitzada, amb vídeos sexuals de Bob Esponja o les princeses morboses que arriben als xiquets que tenen accés al mòbil o la tauleta sense que ells ho hagen buscat», uns dibuixos que contribueixen, segons Martínez, al fet que «siguen usuaris del porno per a tota la vida i quan comencen a tindre relacions sexuals ja tenen interioritzades eixes pràctiques violentes».

Xiquets amb un telèfon mòbil / INFORMACIÓN
L'accés primerenc a aquests vídeos desemboca en unes conseqüències que els i les adolescents han confessat en classe: la falsa creença que elles han de complaure, segons adverteix Agustí Zaragoza, agent d'Igualtat i expert en Prevenció dels Efectes de la Pornografia en la Salut Afectivo-sexual. «Elles han admés que accedeixen al porno per a veure què els agrada als xics i que arriben a tindre sexe sense abellir-los, em deien que és normal cedir perquè no els diguen estretes. També em trobe amb comentaris d'ells que afirmen que si pressiones, totes cauen», alerta aquest especialista, qui, per primera vegada, aquest curs ha avançat les seues xarrades de prevenció a quart de Primària, amb escolars d'entre 9 i 10 anys, perquè li ho han demandat diversos centres educatius.
Videojocs i plataformes
El pitjor és que no és només el porno el que estan consumint els adolescents des de ben prompte (segons l'Associació Save the Children, quasi 7 de cada 10 adolescents consumeixen pornografia, a la qual accedeixen per primera vegada als 12 anys i segons l'estudi «Joventut i pornografia en l'era digital a la Comunitat Valenciana», el 7% dels joves d'entre 16 i 29 anys reconeix haver tingut accés a la pornografia per primera vegada quan tenien menys de huit anys). «Hi ha videojocs, com el GTA, que tenen enganxats als menors, on els usuaris es converteixen en gàngsters que tenen llibertat per a fer el que vulguen, des de matar, robar, fins a entrar a prostíbuls, violar i pegar a les prostitutes», adverteix Agustí Zaragoza, qui afegeix tot el mal que està fent el fenomen d'Only Fans, la plataforma de contingut eròtic i sexual , que ha sigut titllada com un espai de blanqueig del negoci del sexe per diverses associacions, entre elles, la Federació de Dones Joves.
Molt ha de veure en l'addicció a les noves tecnologies i el consum cada vegada més primerenc del porno l'edat amb la qual els xiquets tenen el seu primer mòbil. Als deu anys és el regal fix per la Comunió o a final de curs com a transició del col·legi a l'institut. Així ho assegura la psicòloga Ana Isabel De La Barrera De Lamo, qui impartix xarrades de prevenció en centres educatius de tota la província i apunta al fet que en quint de Primària, de manera espontània, hi ha alumnes que ja comencen a visualitzar continguts sexuals, a través de "stikers" o mems, per a la qual cosa no estan preparats, perquè entre ells han compartit el contingut. És difícil que no els arribe. «En sext tenen més picardia i saben que el que veuen no està permés. En Secundària, l'accés és més intencional i llavors intervenim amb xarrades per a una bona educació sexual», explica la psicòloga.

Adolescents amb els seus telèfons mòbils, enfront d'un institut / Antonio Amorós
És per això que els experts coincideixen en retardar l'edat per a donar-li un mòbil als xiquets tot el que es puga, i si es fa, que sempre siga sota el control dels pares.
Els especialistes incideixen a les famílies que els xiquets han de tindre l'accés controlat a un «internet net». I per a això, la Fundació Cibertutor recomana en les seues xarrades usar ferramentes tecnològiques que permeten eliminar les escombraries (com és el porno o la violència) i controlar l'edat i el temps d'ús de xarxes, dels jocs, etc. Per a netejar l'accés des de l'encaminador, Mario Martínez dona les claus de com instal·lar els filtres DNS i recomana l'ús del Family Link de Google en el moment en el qual els pares decideixen donar al seu fill accés a internet des d'un dispositiu personal que pot eixir de casa.
Els tallers es multipliquen
Aquests problemes han fet que en els últims anys es multipliquen les xarrades de prevenció a les aules contra la pornografia, l'addicció al mòbil i els tallers d'educació sexual en els centres educatius de la província. També s'han intensificat els seminaris als docents, a través dels Cefires, on centenars de mestres de centres públics i concertats es van formar durant el passat curs en l'impacte de la pornografia en la violència de gènere, l'educació sexual, acompanyar a l'alumnat des d'un enfocament crític i responsable, ateses les diferents perspectives.
Aquest diari ha tractat de trobar respostes en la la Conselleria d'Educació davant la preocupació originada en la comunitat educativa per l'accés al porno entre els menors, sense obtindre resposta. El departament autonòmic va començar a prohibir el passat curs els mòbils en classe per a atallar, precisament, l'addicció al telèfon intel·ligent i el ciberassetjament.
La família, la clau per a posar límit a les addiccions
Mentre els centres educatius de la província estan multiplicant les xarrades i els tallers d'educació sexual, prevenció de l'addicció al mòbil, al consum del porno i també al ciberassetjament, els especialistes coincideixen que la família té el principal paper per a posar límit a la normalització de la violència sexual i les actituds sexistes entre els menors. Les Associacions de Pares i Mares d'Alumnes (Ampa) de col·legis i instituts d'Alacant, que promouen moltes d'elles, la formació preventiva en els centres, són conscients que entre les famílies queda molt camí per recórrer. «Falta ensenyar valors a casa, controlar en quines pàgines es fiquen i quins continguts estan veient. El problema és que hi ha molta deixadesa perquè també ocorre que les famílies treballen molt de temps fora de casa i no tenen capacitat per a controlar aquestes coses», admet Sonia Terrero, presidenta de la Federació d'Ampa Gabriel Miró d'Alacant. A més dels tallers, la federació assegura que continua buscant fórmules amb la conselleria per a erradicar aquests problemes, perquè de la mateixa manera que passa amb l'assetjament escolar, «és un mal epidèmic que va en augment», lamenten.
- La Generalitat ya ha dragado 80.000 metros cúbicos de lodos del 'tapón' de la desembocadura del Segura
- Manuel Manzano, veterinario: “El remedio barato que ayuda a mantener las pulgas lejos de tu perro”
- Educación acepta mejoras en las ratios a propuesta de los sindicatos para que los profesores dejen el paro indefinido
- Ya ha entrado en vigor: la Ley de Bienestar animal prohíbe tener a un perro en la terraza y las multas pueden ser de hasta 50.000 euros
- Tráfico en Alicante: más de 5 kilómetros de retenciones en la AP-7 por un accidente en La Vila
- Elche rescata un amonite de 150 millones de años en una losa del suelo junto a la basílica de Santa María
- Más personas sin hogar en los alrededores de la montaña del huevo de Alicante: 'Intentamos convivir de la mejor manera posible
- Alberto Sanz, entrenador canino: 'Si aún le das de comer a tu perro en el comedero, tíralo ya


