Mestra d'Infantil especialitzada en la innovació pedagògica, les seues reflexions sobre la importància que se li dona a la formació curricular en els col·legis en detriment del coneixement emocional de xiquets i adolescents han portat la professora del col·legi públic Antonio Machado de Torrellano Vanessa Cabanes Jareño a publicar el conte il·lustrat El hada Margarito, una història de temàtica LGTBI protagonitzada per un follet que vol ser fada. El seu propòsit és fomentar la diversitat a les aules i lluitar contra l'homofòbia.

L'obra compta amb text i il·lustracions i, també, material didàctic per a aplicar en l'àmbit familiar i l'escolar amb el qual recollir emocions i ajudar els menors a conéixer-se millor. Amb il·lustracions redones, divertides i atractives per als xiquets, el conte es difondrà per centres educatius i biblioteques i es comercialitzarà en grans superfícies i xicotetes llibreries. Aquest mes eixirà a la venda i també es podrà adquirir en plataformes digitals.

El protagonista, Margarito, és un follet que vol ser fada. Acostumat a entrar a les cases i robar, un dia s'arma de valor i confessa que vol ser una fada, ja que no li agrada ni el seu físic ni la seua vestimenta. «Prefereix compartir l'amor i la bondat, servir a la comunitat mentre el seu cos es va transformant. Acaba per escoltar al seu cor, que és el missatge que li vull transmetre tant als meus alumnes com als seus familiars», assegura l'autora que fa classes a Torrellano.

La professora també assenyala que manca material que tracte qüestions com la diversitat o la visibilitat del col·lectiu LGTBI, i que els pares de seguida s'escandalitzen quan tenen un fill que en carnestoltes vol disfressar-se de la princesa Elsa de Frozen o de Minnie Mouse. «El que es tracta és que els escolars vagen descobrint la seua identitat i no modelar-los des del punt de vista educatiu o familiar», apunta Cabanes, que també és partidària de «desprendre's dels llegats socials, ampliar la mirada i valorar les diferents possibilitats que existeixen en la societat actual».

Les qüestions de la diversitat, la inclusió i la integració es tracten en els claustres i les reunions dels cicles d'Infantil i Primària que se celebren al col·legi Antonio Machado de Torrellano. «Estem en constant reflexió, creiem que el centre escolar ha d'aportar a la societat i no remar contracorrent», afig l'autora de El hada Margarito, un conte que trasllada un missatge socioconstrutiu en el qual es fusiona l'àmbit educatiu amb l'emocional.

El projecte també es completarà amb jornades pedagògiques amb col·lectius de mestres, en les quals s'ensenyarà al fet que els xiquets aprenguen a llegir i escriure de manera relaxada. «Cal deixar arrere això que diu que la lletra amb sang entra», finalitza Cabanes.