Información

Información

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Lluís Ferri Silvestre

La supressió dels SPES, una mort anunciada

Niños en un colegio

Els Serveis Psicopedagògics Escolars (SPEs), constituïts per especialistes en Orientació Educativa, Audició i Llenguatge, Treball Social, Fisioteràpia i Educadors/es, des de fa més de 30 anys, desenvolupen una tasca que ha sigut decisiva per a la millora de l´atenció educativa a l´alumnat, al personal docent i les famílies, sent un recurs clau del sistema educatiu valencià. Al llarg del territori, des dels 34 SPEs s´ofereix als centres escolars l´assessorament, els programes i les intervencions per a garantir un ensenyament inclusiu, de qualitat i accessible a tota la població escolar. De fet, el Decret 104/2018, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d’equitat i d’inclusió en el sistema educatiu valencià, a l´Article 32, concreta que els “Serveis psicopedagògics escolars (SPE) tenen la consideració d’equips de zona, multidisciplinaris i externs als centres del seu àmbit d’intervenció”.

Malauradament, la Conselleria d´Educació té preparat un nou decret per a “l´organització de l´orientació educativa i professional”, al qual es planteja la derogació normativa dels SPEs i la consegüent desaparició d´aquests serveis. Davant d´aquesta circumstància el col·lectiu professional afectat manifesta el rebuig al desmantellament d´una xarxa que ha donat cobertura a les necessitats de la comunitat escolar en matèria d´assessorament educatiu, atenció a l´alumnat amb necessitats específiques de recolzament i als qui estan en situació o en risc de desavantatge social; amb un model multidisciplinar eficient, avalat per una llarga trajectòria i per la dedicació de professionals que han posat el millor de si mateixos en el seu treball.

Els SPEs són un referent per al sector, assessoren en innovació i metodologies inclusives, treballen per fer de les escoles grans i petites espais de millora de la pràctica docent; contribueixen decisivament en els processos d´escolarització de l´alumnat, dinamitzen i coordinen els recursos comunitaris i les ajudes per a millorar les oportunitats de cada alumne i cada alumna; adapten la intervenció a la realitat específica de la zona de cobertura, desenvolupen programes específics de formació per a millorar les competències professionals i complir eficaçment les funcions que l´Administració Educativa els assigna. I tot això, malgrat no haver comptat amb una adequada dotació i estabilitat de plantilles, a treballar en condicions de precarietat per falta de recursos i instal·lacions, a no tindre concurs de trasllats i viure contínuament amb l´amenaça de la desaparició.

Com a treballadors i treballadores dels SPEs qüestionem la decisió de la Conselleria d´Educació i ens indigna que una iniciativa de tanta transcendència no s´haja consensuat amb els agents i el personal tècnic que treballa dia a dia en la realitat de les escoles. Ara la Conselleria ven als centres educatius i a la societat l´enganyifa de que cada escola comptarà amb aquests recursos, i ho fa obviant als serveis que venen cobrint l´atenció sociopsicopedagògica escolar. Rebutgem la decisió de liquidar els SPEs i la manera en la que s´ha plantejat per part de la Conselleria d´Educació, sense haver obert un procés tècnic participatiu per a reorganitzar els serveis i adequar-los a les exigències del context educatiu actual. Aquesta forma de fer recorda la vella política de despatx, centralista i arbitrària, que d´espatlles a la realitat educativa dictamina i imposa un model sense incorporar aportacions i propostes per a millorar la planificació i l´optimització de recursos.

Lluís Ferri Silvestre es logopeda y psicopedagogo jubilado

Lo último en INF+

Compartir el artículo

stats